Wat vinden Nederlanders van yoga? Hoeveel mensen doen het, en wat zijn de verschillen tussen yogi’s en niet-yogi’s? Dat en meer onderzochten we in het grote yoga-onderzoek dat we eens in de twee jaar houden. De belangrijkste conclusie van dit jaar: corona heeft ons onzeker gemaakt.

De gemiddelde Nederlander voelt zich minder in balans dan voor de coronacrisis, blijkt uit ons nieuwste yoga-onderzoek. Eens in de twee jaar houdt Yoga by Happinez een grootschalig onderzoek onder een representatieve groep Nederlanders. Vergeleken met 2019 voelden we ons minder zelfverzekerd en minder lekker in ons vel. Niet zo gek, want corona heeft ons leven behoorlijk op de kop gezet. Financiële onzekerheid, angst over het verliezen van werk, zorgen over gezondheid, over de toekomst: dit alles maakt ons aanwijsbaar onzeker en ongerust.

Yogi’s zijn sowieso zorgelijker ingesteld dan gemiddeld. Mensen die het afgelopen halfjaar aan yoga hebben gedaan zeggen veel vaker gestrest te zijn en meer te piekeren dan mensen die nog nooit aan yoga hebben gedaan. Het lijkt er dus op dat mensen die last hebben van stress, yoga doen als manier om te ontspannen. Yoga houdt ze fysiek wel sterk: yogi’s zijn leniger, hebben een betere conditie en een gezondere levensstijl.

Zijn yogi’s nog steeds de geitenwollensokkentypes van vroeger? Zeker! Letterlijk: yogi’s dragen vaker geitenwollen sokken dan niet-yogi’s. Maar die zijn tegenwoordig überhip. Net zoals havermelk, die door yogi’s veel vaker gedronken wordt dan door niet-yogi’s. En dan zijn ze ook nog veel vaker vegetariër of veganist dan niet-yogi’s. Eigenlijk is er dus niet veel veranderd sinds de jaren zeventig, toen yogi’s werden geassocieerd met geitenwollensokken, wierook en linzenschotels. Met het goede nieuws dat dat tegenwoordig helemaal trendy is. Yogi’s zijn het buurthuis ontgroeid, en zitten nu na de yogales en masse aan de soja latte.

Het yoga onderzoek: Wie is de Nederlandse yogi?

yoga onderzoek

Feitje: Het grootste deel van de yogi’s (34%) doet pas een jaar aan yoga. Zij zijn dus in de coronatijd begonnen. 24% doet het 1-3 jaar, 22% 3-5 jaar en 20% langer dan 5 jaar.

Waar doen de meeste yogi’s aan yoga?

  • 37% doet het thuis
  • 31% in een yogaschool
  • 26% via YouTube
  • 18% in een buurthuis
  • 11% bij iemand thuis

Yogi’s geven gemiddeld € 153,- per jaar uit aan yoga (denk aan lessen, kleding en matjes)

Uit het yoga onderzoek: Het gaat minder goed met ons

We vroegen alle deelnemers aan het onderzoek (dus niet alleen de yogi’s) om zichzelf te typeren. Hoe zelfverzekerd/sterk/piekerig ben jij? Hierin zien we belangrijke verschuivingen vergeleken met twee jaar geleden. Wij Nederlanders zijn minder in balans, zitten minder lekker in ons vel en voelen ons iets minder zelfverzekerd dan vóór de coronacrisis. En we zijn minder lenig, waarschijnlijk door het vele thuiszitten.

2019 2021
Ik ben meestal in balans 68% 56%
Ik ben zelfverzekerd 68% 63%
Ik zit lekker in mijn vel 76% 68%
Ik ben lenig 36% 21%
Mijn lichaam is soepel 43% 32%
Ik ben fysiek sterk 64% 57%

 

Psychologische verschillen tussen yogi’s en niet-yogi’s

Zijn er verschillen tussen de yogi’s (= afgelopen halfjaar aan yoga gedaan) en mensen die nog nooit aan yoga hebben gedaan? Wij yogi’s blijken een iets zorgelijker mensensoort. We zijn veel vaker gestrest, piekeren meer, zijn iets minder in balans. Kleine troost: yogi’s zijn wel leniger en hebben een betere conditie en een gezondere levensstijl. Dit zijn typeringen die men goed of redelijk goed bij zichzelf vindt passen:

Niet-yogi’s Yogi’s
Ik ben vaak gestrest 19% 42%
Ik ben meestal in balans 59% 49%
Ik pieker weinig 49% 34%
Ik ben lenig 19% 37%
Ik heb een goede conditie 50% 60%
Ik heb een gezonde levensstijl 61% 73%

Verschillen in lifestyle

Het beeld van de geitenwollensokkenyogi klopt: yogi’s dragen vaker geitenwollen sokken dan de niet-yogi’s. Echter, de geitenwollen sok is superhip geworden. Net als de soja latte. Dit zijn typeringen die men goed of redelijk goed bij zichzelf vindt passen:

Niet-yogi’s Yogi’s
Ik drink haver-, soja- of amandelmelk 7% 36%
Ik heb geitenwollen sokken 8% 22%
Ik koop biologische producten 18% 33%
Ik heb thuis een Boeddhabeeld 19% 40%
Ik ben vegetariër 7% 34%
Ik ben veganist 2% 14%

 

  • Feitje 1: Yogi’s drinken veel meer plantaardige melk. Vrouwen (16%) meer dan mannen (6%). Hoe jonger, hoe vaker: 21% van de Nederlanders onder de 35 jaar.
  • Feitje 2: Yogi’s zijn veel vaker vegetariër dan vijf jaar geleden (toen was dat 18% van de yogi’s).
  • Feitje 3: 7% van de yogi’s neemt weleens een yoga-selfie.

Wat vinden Nederlanders van  yoga?

De gemiddelde Nederlander heeft een positief beeld van yoga. Het werkt stress-verlagend, het is goed voor je. Maar bijna een derde vindt het saai!

  • Yoga werkt stress-verlagend  65%
  • Yoga is goed voor je 61%
  • Yoga is saai, te rustig 28%
  • Yoga is voor vrouwen 22%
  • Yoga is voor slanke mensen 17%

Vergeleken met vijf jaar geleden, zien Nederlanders yoga als iets minder spiritueel en minder als een lifestyle. Het wordt als iets meer down-to-earth en functioneel gezien. Een groter percentage vindt dat het voor slanke mensen is. Mensen vinden het niet commerciëler dan vijf jaar geleden. Dit zijn typeringen waar men het helemaal mee eens is:

2016 2021
Yoga is spiritueel 56% 50%
Yoga is een lifestyle 47% 41%
Yoga is voor slanke mensen 11% 17%
Yoga is te commercieel geworden 28% 26%

Waarom doen mensen niet aan yoga? (hoe is het mogelijk!)

De groep Nederlanders die nooit yoga heeft gedaan (71%) geeft daarvoor de volgende redenen:

  • Yoga is niets voor mij 30%
  • Yoga is te zweverig 26%
  • Ik doe andere sport(en) 22%
  • Ik ben niet lenig genoeg 16%

Nog een greep uit de open antwoorden: ‘De meerwaarde ten opzichte van fietsen is mij niet duidelijk’, ‘Ik zoek mijn rust bij God en Jezus’, ‘Als je 91 bent komt daar niet veel van’.

Verantwoording onderzoek

Dit onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Yoga by Happinez door bureau Team Vier B.V. Wij deden een representatieve steekproef onder 656 Nederlanders van wie 87 yogi’s (mensen die het afgelopen halfjaar aan yoga hebben gedaan).

Onderzoek: Esther Bremer, Illustraties: Deborah van der Schaaf