Misschien is het de aanraking tijdens de adjustment van een houding. Het feit dat je je gezien voelt, of die ene hartopener die je hart wijd openzet. Gevoelens krijgen voor je yogadocent: het komt vaak voor. Wat doe je dan? Mogen de vlinders er zonder oordeel zijn, of kun je beter even ergens anders les volgen? Angélique Heijligers duikt in het thema.

Het is een klassiek thema, een cliché bijna: verliefd op je docent. En het kan de beste overkomen. Heel eerlijk: bij sommige yogadocenten is het haast onmogelijk om níét gevoelig te zijn voor dat charismatische leiderschap, dat soepele, atletische lijf dat ogenschijnlijk moeiteloos de meest complexe houdingen aanneemt en die stem die je tijdens de meditatie naar de rust in jezelf brengt.

Vrijkomende emoties

Wat maakt dat het zo vaak voorkomt dat studenten verliefd worden op hun yogaleraar? Is het omdat we vaak de weg naar onze eerste yogales vinden op een moment in ons leven dat we kwetsbaar zijn en zoeken naar meer verdieping en betekenis? Is het omdat de yogastudio voelt als een klein universum van rust, liefde en licht, iets waar het ons soms aan lijkt te ontbreken in het dagelijks leven? Of zijn het de poses die ons transporteren naar een andere realiteit, een staat waarin we fysiek én emotioneel dingen voelen die we lang niet of misschien zelfs nooit eerder gevoeld hebben?

Heupopeners

Heupopeners staan erom bekend dat ze een heel sterke reactie kunnen oproepen. Vaak houden we onverwerkte emoties vast in de heupen. Op momenten van stress zijn we geneigd juist dit gebied aan te spannen, omdat onze fysieke reactie op stress vechten, vluchten of verstijven is. Het heupgebied is waar de fysieke kracht vandaan komt om te vechten of heel hard weg te rennen. Als het gevaar geweken is, kan er iets van die stressvolle emoties achterblijven in het heupgebied. Daarom kan er op het moment dat je heupopeners doet, zomaar oud zeer naar boven komen.

Hartopeners

Een hartopener doet precies wat de naam doet vermoeden: dit type houding zet je hart open, je vermogen om liefde te geven en te ontvangen. Compassie, vergiffenis, dankbaarheid, verbondenheid, liefde voor jezelf en de ander – het hoort allemaal bij je hartchakra, en deze gevoelens kunnen bovenkomen in houdingen die dit chakra activeren.

Savasana

En dan is er aan het einde van de les Savasana. Met je ogen dicht op je rug liggen: het lijkt zo simpel. Maar Savasana is een typisch geval van stille wateren, diepe gronden. Fysiek de makkelijkste houding om te doen en tegelijkertijd de moeilijkste houding om te beheersen. Alles wat er fysiek en emotioneel tijdens alle voorgaande poses voorbij is gekomen, alles waar je misschien in het moment even niet genoeg aandacht aan hebt besteed of onderdrukt hebt, komt nog een keer langs. Savasana is dan ook bedoeld om jezelf aan het einde van je practice de tijd en ruimte te geven om alle emoties te laten bezinken. Die sensaties kunnen soms overweldigend zijn, tranen kunnen opeens over je wangen stromen…

En dan is daar de docent, die je het gevoel geeft dat je veilig bent. Dat alles wat er is, wat je voelt en wie je bent, er mag zijn. Niet gek dat het verleidelijk is om je leraar in die context op een voetstuk te plaatsen en te idealiseren als degene die jou eindelijk ziet, begrijpt als geen ander en de deur opent naar een heel nieuwe levenshouding.

De relatie tussen leraar en leerling

Juist omdat het zo vaak voorkomt dat studenten zich aangetrokken voelen tot hun leraar, hebben veel teacher trainingen dit onderwerp opgenomen in het lesprogramma. De leraar moet een veilige ruimte creëren voor alle studenten, de manier van aanraken voor het aanpassen van een houding mag nooit als ongepast voelen en de grens tussen leraar en leerling moet duidelijk zijn. De Iyengar Yoga National Association of the United States (IYNAUS) hanteert ethische richtlijnen, gebaseerd op de yama’s en niyama’s, waarin opgenomen is dat een intieme relatie tussen leraar en leerling op elk moment vermeden moet worden. De Yoga Alliance is daarin ook helder. Leraren die aangesloten zijn bij de Yoga Alliance mogen bij het uitoefenen van hun beroep geen romantische en/of seksuele relatie aangaan met leerlingen. Mochten zich wederzijds serieuze gevoelens ontwikkelen en stemmen beide partijen ermee in om die verder te onderzoeken, dan moet de leraar aan de leerling voorstellen een andere leraar te vinden, zodat de relatie tussen leraar en leerling zuiver blijft. Want het hart wil wat het hart wil, en liefde is onvoorspelbaar.

Verliefd op de docent – wat nu?

  • Geniet van de prettige spanning die je voelt bij het weerzien met je yogaleraar. Zie het voor wat het is: een moment dat extra kleur, licht en inspiratie geeft aan je dag. Probeer in te zien dat de warme gevoelens die je voor hem of haar hebt niet van romantische aard hoeven te zijn.
  • Ga eens bij jezelf na wat je precies zo aantrekkelijk vindt aan je docent, wat er in jou wordt aangewakkerd. Grote kans dat je leraar jou eigenschappen of aspecten laat zien die je in jezelf zou willen ontwikkelen. Een mooie kans om te groeien!
  • Respecteer de rol van je leraar. Breng hem/haar/hen niet in een ongemakkelijke positie. Net zoals jij, moet ook de docent zich veilig voelen in de studio.
  • Niets blijft hetzelfde, alles komt en gaat: het is een van de eerste dingen die je leert bij yoga. Ook de gevoelens voor je leraar kunnen veranderen. Observeer je gevoelens zonder oordeel. De kans bestaat dat je verliefdheid na verloop van tijd wegebt.
  • Volg lessen bij verschillende leraren. Focus op je practice, niet op de verliefdheid. Misschien ontdek je dat de sensaties die je tijdens een les voelt, meer met yoga dan met de leraar te maken hebben en herken je de liefdevolle energie die vrijkomt als iets wat bij jou hoort.

Illustratie: Bodil Jane

*Dit artikel kom uit Yoga #3 2024 en is ingekort voor online. Meer lezen? Word dan nu voor een jaar lid en ontvang vier keer per jaar het magazine cadeau