Jongeren staan tegenwoordig voor steeds meer uitdagingen in de wereld die alsmaar complexer lijkt te worden. Maar liefst 1 op de 5 tieners ervaart psychische problemen, is de schatting. Mindfulness leek een tijd een goede manier om dit aan te pakken, maar het blijkt toch niet de heilige graal.
Onderzoek naar mindfulness op middelbare scholen
Afgelopen zomer werd het achtjarige MYRIAD onderzoek (MY Resilience In ADolescence) van de Universiteit van Oxford afgerond. Dit was de eerste grootschalige studie naar mindfulness op middelbare scholen, waar 28.000 leerlingen, 650 leraren en 100 scholen aan meededen. De jongeren in dit onderzoek (11-14-jarige tieners in het VK) hadden uiteenlopende meningen over mindfulness op school: sommigen beoordeelden het hoog en anderen eerder negatief. De meerderheid (>80%) deed het verplichte mindfulness oefenhuiswerk niet. De overall uitkomst was dat het niet altijd beter werkte dan de standaard sociaal-emotionele ondersteuning op school, en niet bij iedereen ‘aansloeg’.
Mindfulness op school moeilijk te realiseren
Uit het onderzoek bleek dat het implementeren van mindfulness training in scholen toegewijd personeel vereist, voldoende middelen, inspanningen om mispercepties over mindfulness aan te pakken, en zelfs wanneer dit alles aanwezig is, het tijd kost. Ook het voorbereiden van schoolleerkrachten op het aanbieden van mindfulness training is moeilijk. Er was veel training en begeleiding nodig om leerkrachten klaar te stomen om mindfulness aan kinderen te onderwijzen, en zelfs dan, hoewel de meesten competent werden, was slechts een kleine minderheid in staat om het echt goed te onderwijzen.
One size doesn’t fit all
De resultaten suggereerden dat mindfulness training voor sommige kinderen werkt en voor andere niet, afhankelijk van bepaalde omstandigheden. Er werd gesuggereerd dat de vorm van mindfulness training sommige groepen helpt (bijvoorbeeld oudere tieners) maar voor andere groepen (bijvoorbeeld jongeren met meer psychische problemen) niet helpt.
Voor wie werkt mindfulness wel?
Volgens het onderzoeken bleken vooral oudere tieners en kinderen met een armere achtergrond baat te hebben bij mindfulness. Mooi trouwens: de leraren die hier speciaal voor werden opgeleid merkten dat hun eigen mentale gezondheid erop vooruit was gegaan, vooral met betrekking tot burn-out. Zij zagen ook een duidelijke verbetering in de sfeer op school.
Wil je meer lezen over het onderzoek? Bezoek deze link.
0 reacties
Geef je reactie