Nadia Gilani: ‘Als ik lesgeef, houden we de dingen simpel, want zo beoefen ik yoga zelf tegenwoordig. Ik hou van de houdingen; die brachten mij in de eerste plaats naar yoga. Ik ben jarenlang geobsedeerd geweest door de vreemde vormen die je probeert aan te nemen, jezelf verdraaiend en uitwringend. Tegenwoordig vind ik iets anders leuk aan yoga: even pauzeren en nadenken.

Ik doe de houdingen niet om de houdingen, maar gebruik ze als een manier om een dieper begrip te krijgen van wat er vanbinnen gebeurt.

Culturele toe-eigening

Sinds ik mijn beoefening begon, in de jaren negentig, is yoga gekaapt door bedrijven, reclame en social media op een manier die schuurt met de oorspronkelijke ethiek van yoga. De ambitieuze #liveyourbestlife marketing van yogastudio’s, active wear-merken en Instagrammers met foto’s van permanent gelukkige, lenige mensen die yogahoudingen uitvoeren op idyllische locaties is ver verwijderd van waar de oude praktijk over moest gaan: zelfonderzoek en uiteindelijk het bereiken van verlichting. De oorsprong van Indiase tradities is moeilijk te dateren, maar er wordt gedacht dat de eeuwenoude beoefening van yoga tussen 2500 en 10.000 jaar geleden is ontstaan, als een manier om de wereld beter te begrijpen, en verbindingen te vinden tussen tradities, het fysieke lichaam en de natuur.

Waar yoga over gaat

Yoga is niet alleen bedoeld te gaan over #selfcare of het hebben van een gezond lichaam. Het gaat over het volgen van de voorgestelde gedragscode zoals beschreven in de Acht Ledematen van yoga. De houdingen zijn er om het lichaam te reinigen en te zuiveren, en ons voor te bereiden op meditatie. En meditatie zelf is bedoeld om ons te helpen ons leven draaglijker te maken – en niet om eraan te ontsnappen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Je waarden bepalen

Yoga kan ons helpen verbinding te maken met datgene waarin we geloven, te kiezen voor welke waarden we staan en hoe we ons leven willen leiden. Op die manier kan yoga ook ingezet worden als krachtig instrument voor sociale verandering. Het ahimsa-principe (geweldloosheid) van de yogafilosofie gaat over het niet gewelddadig zijn tegen jezelf of iemand anders, wat door de welzijnsindustrie vaak wordt gepresenteerd als #selfcare. In werkelijkheid kan het zich uitstrekken tot nadenken over wat je eet, dus misschien voor sommigen van ons een vegetarisch of veganistisch dieet volgen, of nadenken over waar ons vlees vandaan komt. Het gaat over kijken naar je geest en de manier waarop je tegen jezelf praat in termen van negatief denken en de woorden die je tegen anderen spreekt.

Wortels behouden

Een grote vraag die ik had toen ik als yogaleraar begon te werken, was: hoe is een spirituele praktijk zover gekomen? Dat heb ik onderzocht in mijn boek ‘The yoga manifesto’. In de zomer van 2023 werd ik uitgenodigd bij een groot yogastudiomerk in Amsterdam om workshops te geven aan yogadocenten en -personeel waarin de belangrijkste onderwerpen uit het boek werden besproken. De studio wilde graag diep graven en kijken naar wat ze konden doen om zichzelf te ontwarren van culturele toe-eigening en om de oorsprong van yoga meer te eren. Één groepslid vroeg me wat ik ervan vond dat dj’s muziek draaien tijdens yogalessen, iets waarvan bekend was dat de studio dat zelf deed. Ik laat jou beslissen wat je daarvan vindt. Mijn punt is dat dit soort belangrijke gesprekken in Nederland al beginnen plaats te vinden.

Omarm yoga als een instrument

Het verhaal van yoga in het Westen moet veranderen. Daar ben ik zeker van, en ‘The yoga manifesto’ biedt acht ‘Pijlers voor Herstel’ over hoe we kunnen samenwerken om yoga te herstellen en de wortels ervan te behouden op een manier waar iedereen baat bij heeft. Yoga is tenslotte een praktijk om onszelf te leren kennen en te transformeren. Ik geloof dat we het kunnen en moeten gebruiken om de wereld te transformeren. Het voelt misschien alsof de welzijnsindustrie een gigantisch beest is geworden dat yoga zo ver weg heeft geleid dat het onmogelijk lijkt om een uitweg te vinden. Maar ik geloof dat verandering mogelijk is als we de practice niet langer gebruiken als een manier om ons terug te trekken, maar het in plaats daarvan omarmen als een instrument om in contact te komen met anderen en de wereld om ons heen.’

Tekst: Nadia Gilani

Nadia’s boek ‘The yoga manifesto’, uitgeverij Bluebird/Pan Macmillan, is niet vertaald in het Nederlands.

nadiagilani.co.uk@theyogadissident

*Dit artikel kom uit Yoga #3 2024 en is ingekort voor online. Meer lezen? Bestel het nummer hier.

Word nu voor een jaar lid en ontvang vier keer per jaar het magazine cadeau.